Forum Szkolne

Ściągi, wypracowania, streszczenia itp.

Ogłoszenie

Forum to jest przeznaczone dla tych, którzy szukają różnych wypracowań, ściąg, strzeszczeń itp. Wszelkie posty nie na temat będą natychmiast usuwane. Jeśli użytkownik posiada jakieś wypracowanie (w przypadku języka polskiego - opowiadania) wysyła je do Administratora, który skieruje je do odpowiedniego działu.

#1 2008-09-08 20:35:39

TipTop

Administrator

10693878
Zarejestrowany: 2008-08-05
Posty: 11

Ad. 7 - Młoda Polska

Informacje ogólne
Młoda Polska, nazwa okresu literackiego w Polsce, także okres w dziejach muzyki i sztuk plastycznych, obejmującego lata 1890-1918, między pozytywizmem a dwudziestoleciem międzywojennym.


Pisarze tworzący tę formację artystyczno-pokoleniową, związaną z ogólnoeuropejskim modernizmem, urodzili się (nie bez wyjątków) w latach 1860-1870 i debiutowali w dziesięcioleciu 1890-1900, zwanym też z francuska fin de siècle (koniec wieku), np.: J. Kasprowicz, S. Żeromski, Z. Przesmycki, K. Przerwa-Tetmajer, S. Wyspiański, S. Przybyszewski.


Modernizm stał się zjawiskiem dominującym zwłaszcza w pierwszym okresie do ok. 1905, obejmując wiele różnorodnych i niekiedy sprzecznych zjawisk literackich, artystycznych i filozoficznych, wyrastających głównie z poczucia kryzysu wartości oraz systemów myślowych i społecznych schyłku XIX w. Pozytywistyczny światopogląd wyrastający z materializmu przyrodniczego i wiary w postęp zastąpiono postawami idealistycznymi, irracjonalnymi, pesymistycznymi, intuicjonistycznymi, a także witalistycznymi.


Literatura Młodej Polski
Najważniejsi twórcy epoki porzucili realizm na rzecz neoromantyzmu, symbolizmu, ekspresjonizmu, impresjonizmu literackiego. Krytycyzm wobec cywilizacji współczesnej, zwłaszcza jej tendencji do standaryzacji i technicyzacji oraz wobec form ówczesnego życia społeczno-politycznego, zaowocował tzw. dekadentyzmem - przeczuciem schyłku Europy, a nawet katastrofy świata reprezentowanym m.in. przez: Ch. Baudelaire'a, P. Verlaine'a, R.M. Rilkego, M. Maeterlincka, J.A. Strindberga, K. Przerwy-Tetmajera, S. Przybyszewskiego.


Specyficzną cechą Młodej Polski na tle podobnych ruchów w innych krajach był powrót do romantyzmu politycznego (np. w dziełach S. Żeromskiego i S. Wyspiańskiego), a także społeczno-obyczajowego. Był to okres składający się ze zjawisk literacko-artystycznych, które łączył modernistyczny bunt przeciwko światu odczuwanemu jako rzeczywistość zagrażająca wolności (szczególnie twórczej) jednostki.


Malarstwo Młodej Polski
W sensie formalnym Młoda Polska wypowiedziała się w malarstwie w kierunkach takich jak: impresjonizm (przeniesiony z Paryża przez W. Podkowińskiego i J. Pankiewicza), symbolizm (J. Malczewski, J. Mehoffer, W. Weiss, W. Wojtkiewicz, J. Szczepkowski, B. Biegas, X. Dunikowski, K. Laszczka) i secesja (S. Wyspiański, E. Okuń, J. Mehoffer, W. Szymanowski).


Wpływy zachodnioeuropejskie nie przeszkadzały dążeniom do tworzenia sztuki narodowej przez wprowadzenie polskiej tematyki historycznej wypływającej z dziedzictwa J. Matejki, eksponowanie specyfiki pejzażu (J. Fałat, J. Stanisławski), szukanie inspiracji w twórczości ludowej Podhala i okolic Krakowa (K. Przerwa-Tetmajer, J. Szczepkowski) i Huculszczyzny (W. Jarocki, F. Pautsch). W architekturze najważniejszym zjawiskiem było stworzenie stylu zakopiańskiego (S. Witkiewicz). W dziedzinie sztuki użytkowej dużą rolę odegrały Warsztaty Krakowskie i Polska Sztuka Stosowana.


Muzyka Młodej Polski
Okres Młodej Polski w dziejach muzyki polskiej rozpoczął się wraz z wczesnymi utworami M. Karłowicza (1876-1909) i trwał aż po lata 20. XX w., tj. po przełom otwierający "narodowy okres" w twórczości K. Szymanowskiego. Intuicjonizm, tendencje idealistyczno-spirytualistyczne, filozofia panteizmu - łączą światopogląd młodopolskich kompozytorów z prądami artystycznymi przełomu wieków, określanymi ogólnym mianem modernizmu.


Źródło Aretuzy K. Szymanowskiego

Kompozytorzy młodopolscy preferowali muzykę programową, pojmując ją w kategoriach wyrazu treści duchowych, uczuciowych czy filozoficznych, nie zaś w duchu realistyczno-naturalistycznym. Inspirowali się zrazu osiągnięciami niemieckiego neoromantyzmu, szczególnie muzyką R. Wagnera, R. Straussa, H. Wolfa, M. Regera, później także ekspresjonizmem A.N. Skriabina oraz francuskim impresjonizmem i symbolizmem.


Krąg inspiracji poetycko-filozoficznej w ich dziełach obejmuje patronów duchowych epoki, A. Schopenhauera i F.W. Nietzschego, oraz poezję m.in. K. Przerwy-Tetmajera, J. Kasprowicza, J. Żuławskiego, C. Jellenty, W. Berenta, S. Wyspiańskiego, a także J. Słowackiego, C.K. Norwida, H. Heinego, R. Dehmla.


Uprawiali chętnie gatunki poematu symfonicznego i pieśni deklamacyjnej. W języku dźwiękowym ewoluowali od późnego stadium tonalności dur-moll po harmonikę swobodną.


W 1905 powstała spółdzielnia wydawnicza pod nazwą Spółka Nakładowa Młodych Kompozytorów Polskich (działająca później jako grupa Młodej Polski) z siedzibą w Berlinie. Przystąpili do niej: G. Fitelberg, L. Różycki, A. Szeluto, K. Szymanowski). Patronował im książę W. Lubomirski.


Grupie przyświecał ideał "postępowej", "odrębnej" i "nowoczesnej" muzyki polskiej przeciwstawiany konserwatyzmowi i schematycznie rozumianej narodowości. Spółka organizowała koncerty, m.in. 3 w Warszawie i 2 w Berlinie, wydała kilkanaście publikacji nutowych.


Piszę poprawnie po polsku !!
---
Bóg jest martwy. - Nietzsche
Nietzsche jest martwy. -Bóg
---
Problem z niektórymi ludźmi polega na tym, że kiedy nie są pijani, są trzeźwi- W.B. Yeats. 
***
Kocham Friedricha Nietzsche'a oraz Williama Butlera Yeats'a.

Offline

 
ABY FORUM BYŁO AKTYWNE, MUSI BYĆ ZAPISANYCH MIN. 10 UŻYTKOWNIKÓW

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.main.pun.pl www.dolnyslask.pun.pl www.cs-specc.pun.pl www.rk-hh.pun.pl www.starozytnirycerze.pun.pl