Forum Szkolne

Ściągi, wypracowania, streszczenia itp.

Ogłoszenie

Forum to jest przeznaczone dla tych, którzy szukają różnych wypracowań, ściąg, strzeszczeń itp. Wszelkie posty nie na temat będą natychmiast usuwane. Jeśli użytkownik posiada jakieś wypracowanie (w przypadku języka polskiego - opowiadania) wysyła je do Administratora, który skieruje je do odpowiedniego działu.

#1 2008-09-08 20:25:26

TipTop

Administrator

10693878
Zarejestrowany: 2008-08-05
Posty: 11

Ad. 3 - Barok

Barok, kierunek we wszystkich dziedzinach sztuki, występujący w Europie, a następnie w Ameryce Południowej od końca XVI w. do 1. połowy XVIII w. Najwcześniej został ukształtowany we Włoszech (manieryzm, marinizm) i w Hiszpanii (konceptyzm, gongoryzm), najszybciej wygasł we Francji (połowa XVII w.), gdzie zapanował klasycyzm.


W Polsce przyjęto, że barok składał się z trzech podokresów: późny renesans–wczesny barok (1580-1620), dojrzały barok (ok. 1620-1680), późny barok–początki oświecenia (ok. 1680-1764).


Literatura barokowa zerwała z renesansową przejrzystością i funkcjonalnością formy, a także z dążeniem do harmonii. Barok był prądem syntetyzującym wiele tendencji, niekiedy sprzecznych, np. wyrażanie uczuć religijnych w konwencji sensualistyczno-erotycznej, libertynizm części poezji francuskiej obok poezji metafizycznej, średniowieczny alegoryzm sąsiadujący z ozdobnym, przesadnie metaforyzowanym językiem, pełnym nierzadko radykalnych antytez i wyszukanych sformułowań (np. francuski styl dworski préciosité), nawiązujące do klasycyzmu formy, zakłócone i zdynamizowane przez kontrasty i dysonanse, współistnienie motywów biblijnych, mitologicznych, fantastycznych i realistyczno-naturalistycznych.


Najwybitniejszymi teoretykami literackiego baroku byli: we Włoszech - E. Tesauro, w Hiszpanii - B. Gracián y Morales, w Polsce - K.M. Sarbiewski. Uprawiano tradycyjne gatunki literackie: elegię, sielankę, hymn oraz różne formy dworskiej poezji retorycznej.


W poszczególnych krajach pojawiły się zjawiska charakterystyczne dla różnych kultur i tradycji, np. we Włoszech - marinizm, w Hiszpanii i Włoszech - konceptyzm, w Hiszpanii - gongoryzm, w Anglii - eufuizm. Na literatury różnych krajów wywarł wpływ hiszpański mistycyzm, np. metafizyczni poeci angielscy (J. Donne i inni).


Motywy religijne łączono chętnie z mitologicznymi, popularne były wątki przygodowe, awanturnicze, fantastyczne i rycerskie oraz historyczne, np. głośny poemat epicki T. Tassa Gofred, abo Jeruzalem wyzwolona (1575, wydany 1581, przekład polski P. Kochanowskiego 1618). W dziedzinie epiki uprawiano romanse rycerskie i pastoralne, rozwijało się pamiętnikarstwo i relacje z podróży, wielki dramat (m.in. W. Shakespeare, Lope de Vega, Calderón, w Polsce J. Kochanowski) obok widowisk ludowo-jarmarcznych typu commedia dell`arte.


W Polsce barok w poezji rozpoczął się w twórczości poetyckiej M. Sępa-Szarzyńskiego i S. Grabowieckiego, którzy nie poszukiwali już (jak ich renesansowi poprzednicy) ziemskiego szczęścia i harmonii, koncentrując się na zagadnieniach metafizycznych, przemijaniu i śmierci w trudnej, intelektualnej formie odzwierciedlającej dramatyczną złożoność świata.


Kontynuowali ten nurt m.in.: S. Grochowski, K. Twardowski i W. Kochowski. Przeciwstawną postawę reprezentowała tzw. poezja światowych rozkoszy (H. Morsztyn, S. Twardowski, J.A. Morsztyn, S. Zimorowic),Prozę zdominowała twórczość polemiczno-religijna, podejmująca problemy walki kontrreformacji z reformacją po soborze trydenckim (np. P. Skarga), a także okolicznościowa, kaznodziejska, gawędziarsko-pamiętnikarska. Epikę wierszowaną reprezentował m.in. W. Potocki (Wojna chocimska 1670-1674, wyd. 1850), a nurt mieszczańsko-plebejski utwory sowizdrzalskie, np. Jana z Kijan. zafascynowania zmysłowym obrazem świata i miłości.


Pośrednie stanowisko zajmowała poezja ziemiańska (m.in. A. i P. Zbylitowscy, K. Miaskowski). Poezja mieszczańsko-plebejska koncentrowała się na problemach społecznych oraz pracy ludzkiej (A. Władysławiusz, Jan z Kijan, W. Roździeński).


Prozę zdominowała twórczość polemiczno-religijna, podejmująca problemy walki kontrreformacji z reformacją po soborze trydenckim (np. P. Skarga), a także okolicznościowa, kaznodziejska, gawędziarsko-pamiętnikarska. Epikę wierszowaną reprezentował m.in. W. Potocki (Wojna chocimska 1670-1674, wydana 1850), a nurt mieszczańsko-plebejski utwory sowizdrzalskie, np. Jana z Kijan.


W okresie zaostrzonej kontrreformacji i w czasach saskich pojawiły się kłopoty z cenzurą dzieł przeciwstawiających się klerykalnej wizji świata. Język literatury stawał się coraz bardziej manieryczny (m.in. makaronizmy), dlatego oświecenie traktowało barok jako epokę złych gustów, a nawet ciemnoty. Obecnie twórczość barokowa, zarówno europejska, jak i polska, budzi zainteresowanie i jest wznawiana.


Piszę poprawnie po polsku !!
---
Bóg jest martwy. - Nietzsche
Nietzsche jest martwy. -Bóg
---
Problem z niektórymi ludźmi polega na tym, że kiedy nie są pijani, są trzeźwi- W.B. Yeats. 
***
Kocham Friedricha Nietzsche'a oraz Williama Butlera Yeats'a.

Offline

 
ABY FORUM BYŁO AKTYWNE, MUSI BYĆ ZAPISANYCH MIN. 10 UŻYTKOWNIKÓW

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.twojkomiks.pun.pl www.aghzodmielec.pun.pl www.dragonballunbound.pun.pl www.sportdownload.pun.pl www.grupa7pcz.pun.pl